Translate

piątek, 23 lipca 2021

#124 - II Wojna Światowa na kołach - POLSKI FIAT 621 L / R

Po zakończeniu w 1931 roku produkcji (bankructwo URSUSA) samochodu URSUS A / A30 powstała duża luka na rynku Polski w segmencie lekkich i średnich samochodów ciężarowych. Zarówno gospodarka narodowa jak i Wojsko Polskie musiało polegać na zakupach zagranicznych ewentualnie na małoseryjnie montowanych w Polsce pojazdach zagranicznych. Żaden producent nie oferował stałych, regularnych dostaw pojazdów o wysokim stopniu unifikacji. Na domiar złego w samej armii przeważał pogląd o wyższości konia owsianego nad koniem mechanicznym. Efekty tego odczuliśmy dobitnie w 1939 roku we wrześniu.

Pierwszą jaskółką zmian w tej polityce był zakup w firmie SAURER licencji na nowoczesne silniki Diesla i podwozia pod zabudowę autobusową i ewentualnie ciężarową. (będzie o tym oddzielny post). 

Nie było to jednak dalekosiężne rozwiązanie a braki transportowe coraz bardziej dawały się we znaki. 

W Warszawie firma  Lilpop, Rau i Loewenstein (LRL) podjęła negocjacje licencyjne z amerykańskim koncernem General Motors. Gwarantowała ona spółce wyłączność na sprzedaż i prawo produkcji w Polsce samochodów Opel, Buick, Chevrolet. Chevrolet 157 w Wojsku Polskim 1939 - IIRP - Wojsko Polskie 1918-1939 -  Forum Odkrywcy LRL CHEVROLET 157 Chevrolet 157 w Wojsku Polskim 1939 - IIRP - Wojsko Polskie 1918-1939 -  Forum Odkrywcy Pojazdy te były wcześniej jedynie montowane małoseryjnie przez LRL. Umowę podpisano w 1936 roku. W 1938 roku zakład w Warszawie zajmował powierzchnię 22,5 ha i zatrudniał 3500 pracowników. W celu zwiększenia produkcji i zaspokojenia popytu firma rozpoczęła budowę nowoczesnej fabryki w Lublinie. Na jej bazie po II Wojnie Światowej powstała fabryka produkująca najpierw licencyjne Lubliny 51 a potem słynne na całym świecie samochody ŻUK i późniejsze LUBLIN.

Było również kilka innych prywatnych inicjatyw. |Wszystkie one oferowały rozwiązania na małą skalę. 

W związku z tym decydenci z MSW podjęli decyzję podjęciu produkcji samochodów ciężarowych przez Państwowe Zakłady Inżynierii. (PZInż.) w oparciu o własne rozwiązania konstrukcyjne jak i zakupione licencje (m.in. SAURER). Efektem finalnym tych prac była seria modeli PZInż. 703/713/723/603 oraz PZInż. 303/302/222/342/343/404. O wszystkich tych autach postaram się jeszcze napisać.

 Prace konstrukcyjne trwały a ciężarówek jak nie było tak nie było.

W związku z zawarciem przez PZInż. umowy licencyjne z Fiatem na modele 508, 518, 524 postanowiono rozszerzyć ją modele ciężarowe 621 

 Ilustracja

 618.Fiat Polski 618

Ilustracja

Polski Fiat 618 – Automuzeum w Otwocku – Tomasz Siudziński oraz Polski Fiat 614Bartłomiej Ilcewicz on Twitter: "Z cyklu: polskie, utracone, Kresy  Wschodnie - Poradnia Przeciwgruźlicza w Niemenczynie (siedziba poradni).  Przed siedzibą stoi ambulans PCK marki Fiat 614. Fot. 1937 rok. Pamiętajmy  o Kresach!🇵🇱… https://t.co/LBbjDjruQj" Polski Fiat 614 Sanitarka

W wyniku zawartej 21.01.1931 roku umowy licencyjnej pomiędzy w Polsce miała ruszyć produkcja ciężarówki o ładowności 2,5 tony. Polski Fiat 621 L

Model – Fiat 621 L i R (odmiana autobusowa) wybrany do produkcji budowany był w macierzystej wytwórni i od kilku lat i ze względu na prostą konstrukcję i dużą trwałość cieszył się dobrą opinią użytkowników. Niestety w polskich warunkach jego wytrzymałość okazała się niewystarczająca i w Biurze Studiów PZInż. dokonano następujących modernizacji.:

  1. wzmocniono podwozie przez modernizację i zastosowanie lepszych materiałów dla ramy, osi przedniej, tylnego mostu, zawieszenia: resorów i amortyzatorów oraz półosi napędowych,
  2. zwiększono rozstaw osi,
  3. wzmocniono osadzenia drzwi kabiny kierowcy,
  4. zwiększono pojemność zbiornika paliw,
  5. wykonanie bloku silnika z materiałów o wyższej jakości,
  6. w miejsce oryginalnego gaźnika Weber zastosowano uproszczony i oszczędny gaźnik francuski typu Solex.Polski Fiat 621 by JARLANG - Thingiverse

Produkcja tego samochodu rozpoczęła się w 1935 roku i początkowo montowane były z części włoskich. W 1939  roku podzespoły importowane stanowiły już tylko 10% pojazdu. W chwili wejścia do produkcji był to samochód już przestrzały, był jednak traktowany jako pojazd przejściowy przed rodzimymi konstrukcjami PZInż i planowano zastąpić go własnym konstrukcjami z PZInż.

 
Dla potrzeb wojskowego odbiorcy podwozia zaopatrywano w Nadwoziowni Specjalnej Fabryki Samochodów w drewniano-stalowe kabiny kierowcy -o charakterystycznym kanciastym kształcie (szkielet drewniany, kryty blachą ) i drewniana skrzynia ładunkowa. Ciężarówki typu 621 budowano wielu odmianach m.in. w wersji sanitarnej, pożarniczej, cywilnej i dla straży garnizonowej oraz w wersji lotniskowej z nadwoziem 2-osobowym otwartym , jako wóz dowodzenia z radiostacją, warsztat polowy i ciagnik siodłowy. Cięższą odmianą modelu 621 tyło podwozie typu R, przeznaczone w zasadzie dla autobusów lecz karosowane także jako 3-tonowe ciężarówki. 

W stosunku do Polskiego Fiata 621 L typ cięższy wykazywał szereg zmian. Polegały one m.in. na wydłużeniu i obniżeniu ramy w taki sposób że podłużnice wygięte były nad tylnym mostem, na zwiększeniu rozstawu osi oraz zmianie stosunku przełożeń w odwróconej przekładni głównej. Prędkość maksymalna wzrosła z 50 km/h w modelu L do 64 km/h, zmalała  jednak zdolność pokonywania wzniesień. Zastosowano hamulec górski czyli specjalnej ostrogi, wbijanej w podłoże w przypadku postoju na pochyłości. Model R miał ponadto odciążone półosie napędowe. W wyniku tych zmian wzrosła o 50 kg masa własna podwozia (do 1705 kg) i nieco powiększył się promień skrętu.
Na podwoziu Polski Fiat 621 R budowano przeważnie 22-osobowe autobusy w dwóch wersjach: międzymiastowej i turystycznej. 

 
Zespoły napędowe (silniki, sprzęgła, skrzynie biegów) Polskich Fiatów 621 wykorzystywano także (w zaadaptowanej odmianie) w innych pojazdach produkowanych w PZInż. W latach 1935-39 opuściło FSOiP PZInż. około 13 tys. podwozi 621 L i R z czego ok. 9400 stanowiły samochody ciężarowe lżejszego typu a około 2 800 podwozia 621 R i autobusy. Pozostałe pojazdy to wojskowe modele specjalne.
W miarę wzrostu produkcji (od 1500 szt. w 1935 r. do planowanych 3500 w cztery lata później) następował znaczny spadek cen samochodów. Model 621 L montowany przedprodukcyjnie z włoskich podzespołów w 1934 roku kosztował 16 520 zł, w rok później - już z przewagą polskich elementów -10 tys. zł. zaś w 1938 roku 8 150 zł. Cena ta była jednak znacznie niższa. gdyż nabywca Polskiego Fiata 621 korzystał - jak każdy kupujący krajowy pojazd - z 20% zniżki, odliczanej z opłat podatku dochodowego.

 

 

 

 Polski Fiat 621 - Wikipedia 

 

Samochody ciężarowe budowano w Fabryce Samochodów Osobowych i Półciężarowych PZInż. w postaci kompletnych podwozi z przegrodą czołową (oddzielającą przedział kierowcy od komory silnika) zaopatrzoną w deskę rozdzielczą z pełną aparaturą i z urządzeniami sterowniczymi, dzięki czemu samochody mogły być objeżdżane i transportowane na kołach, jedynie po uprzednim ustawieniu na ramie prowizorycznego siedzenia dla kierowcy. Polski Fiat 621 - IIRP - Wojsko Polskie 1918-1939 - Forum Odkrywcy

Dla potrzeb wojska podwozia zaopatrywano w Nadwoziowni Specjalnej FSOiP w drewniano-stalowe kabiny kierowcy o charakterystycznym kanciastym kształcie (szkielet drewniany kryty blachą) i drewniane skrzynie ładunkowe. Dla odbiorcy cywilnego dostarczane były za pośrednictwem Spółki Akcyjnej „Polski Fiat” w zasadzie same podwozia, które karosowano później indywidualnie w prywatnych warsztatach nadwoziowych, bardzo często według wzorów PZInż.
Brak dostępnego opisu zdjęcia.

Ciężarówki typu 621 L budowano w wielu odmianach nadwoziowych m.in. w wersji sanitarnej, pożarniczej, cywilnej i dla straży garnizonowych oraz w wersji lotniskowej z nadwoziem 8-osobowym otwartym, jako wóz dowodzenia z radiostacją, warsztat polowy i ciągnik siodłowy np. z naczepą w postaci cysterny o pojemności 4,5 tys.litrów lW podwozia 621 L wyposażano też samobieżne armaty przeciwlotnicze 75 mm wz.14

W latach 1935-39 opuściło FSOiC PZInż. około 13 tys. podwozi 621 L i R, z czego ok. 9400 stanowiły samochody ciężarowe lżejszego typu, a ok. 2800 podwozia 621 R i autobusy. Pozostałe pojazdy to wojskowe modele specjalne – m.in. odmiana półgąsienicowa – ciągnik C4P 
Ciągnik C4P. Wersja przeciwlotnicza | Wydawnictwo militarne ZBIAMC4P WZ 34 CIĄGNIK ARTYLERYJSKI WOW 2 - 7018658215 - oficjalne archiwum  Allegro

Unikatową 3-tonową ciężarówkę typu R i odmianę pożarniczą modelu L ma w swoich zbiorach MUZEUM TECHNIKI w Warszawie . Wersja strażacka (na bazie modelu L) znajduje się w Muzeum Pożarnictwa w Mysłowicach , a kilka ciężarowych Polskich Fiatów – zwłaszcza odmian pożarniczych typu L – jest także w rękach prywatnych.

9 czerwca 2013 r.  Stowarzyszenie Historyczne „Historica” zaprezentowało po raz pierwszy publicznie swoją replikę Polskiego Fiata 621 L „Tur”, wykonaną od podstaw, podczas Święta 56 Pułku Piechoty.

 POLSKI FIAT 621 POLSKI FIAT 621 L KAMUFLAŻ II RP - 7745445572 - oficjalne archiwum Allegro



Dane dla samochodu ciężarowego Polski Fiat 621 L
  1. Nadwozie ciężarowe drewniano-stalowe, z drewnianą skrzynią ładunkową krytą brezentową opończą, osadzone na ramie wykonanej z kształtowników stalowycho  
  2. Silnik typu Fiat 122B (PZlnż. 367) gaźnikowy, 6-cylindrowy, rzędowy, czterosuwowy, dolnozaworowy, chłodzony cieczą, umieszczony z przodu napędzający koła tylne
  3. Średnica cylindra x skok tłoka (pojemność skokowa): 78 × 103 mm / 2952 cm³
  4. Stopień sprężania: 5.1:1
  5. Sprzęgło suche, wielotarczowe
  6. Skrzynia biegów: o 4 przełożeniach do jazdy w przód i biegu wstecznym
  7. Zawieszenie:
    • przednie: oś sztywna, półeliptyczne resory piórowe, amortyzatory hydrauliczne ramieniowe
    • tylne: oś sztywna, półeliptyczne resory piórowe, gumowe odbojnice
  8. Hamulce: mechaniczne, bębnowe na 4 koła, hamulec ręczny, mechaniczny na wał napędowy
  9. Ogumienie: polska opona Stomil 9,00 x 20", (na osi tylnej koła bliźniacze)
  10. Długość /szerokość / wysokość pojazdu – 5780 / 2070 / 2620mm 
  11. Rozstaw osi: 3650 mm
  12. Masa własna:
    • podwozia: 1655 kg,
    • pojazdu: ok. 2350 kg,
  13. Prędkość maksymalna: 50-55 km/h
  14. Zużycie paliwa: 24-25 l/100

Ciężarówka Polski Fiat 621 "Tur" Historia i Rekonstrukcje | dobroni.pl 

POLSKI FIAT 621 





https://pl.wikipedia.org/wiki/Lilpop,_Rau_i_Loewenstein

https://d.facebook.com/story.php?story_fbid=1233564763393809&id=454477157969244&__tn__=C-R

https://dobroni.pl/artykul/ciezarowka-polski/565766 

https://forum.odkrywca.pl/topic/172207-chevrolet-157-w-wojsku-polskim-1939/page/3/ 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Fiat_621 

Szanowni czytelnicy.  

Jeżeli interesuje was szczególnie jakiś model samochodu, historia konkretnej firmy motoryzacyjnej, proszę napiszcie mi o tym w komentarzach. Ja postaram się przeszukać własne zbiory oraz zbiory współpracujących ze mną przyjaciół. Przygotuję wtedy posta w którym spróbuję zaspokoić waszą ciekawość.

 Wiele moich postów nie jest promowanych na Facebooku. Zainteresowanych zachęcam do poszukiwania interesujących ich tematów tu https://meskibigos.blogspot.com/

 

Polecam też inne nasze posty: Znajdziecie tu teksty o zdrowiu, historii motoryzacji, podróżach i ciekawych miejscach a także rzeczach smacznych.

http://podroze-totutotam.blogspot.com/2016/12/cystersi-historia.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz